تخصص گرایی موجب رشد و تحول علمی در حوزه می شود

حجت الاسلام قائمی:معاون آموزش حوزه علمیه مازندران، تقویت رشته های تخصصی در حوزه را فرصت مناسبی برای گسترش دایره علمی حوزه دانست.

حجت الاسلام جواد قائمی، معاون آموزش حوزه علمیه مازندران به استقبال مقام معظم رهبری از تخصص گرایی در حوزه در دیدار اخیر خود با جمعی از طلاب و روحانیان سراسر کشور اشاره کرد و گفت: توجه به رشته های تخصصی در حوزه چند سالی است که مورد توجه مدیران ارشد حوزه قرار گرفته است.
 وی از فقه به عنوان یک ظرفیت عظیم علمی در حوزه یاد کرد و با بیان این که فقه ظرفیت پاسخگویی به همه نیازهای روز جامعه را دارد، افزود: حوزه امروز باید تمرکز خود را بر روی مباحث فقهی قرار دهد تا بتواند با بهره گیری از این ظرفیت عظیم به همه نیازهای جامعه پاسخ مناسب دهد.
 حجت الاسلام قائمی با بیان این که امروز برای حضور پررنگ فقه شیعی در مسائل مختلف جامعه نیازمند تخصص گرایی در مباحث حوزوی هستیم، خاطرنشان کرد: فقه این ظرفیت عظیم را دارد که در مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی پزشکی نیز نیازها را تأمین کند و ضرورت تحقق این امر نگاه تخصصی به این بخش است.
 معاون آموزش حوزه علمیه مازندران به تفکیک گرایش های فقه اجتهادی در حوزه اشاره کرد و آن را اقدامی مناسب در تأمین نیازهای روز جامعه با بهره گیری از ظرفیت بالای فقه عنوان کرد و گفت: پیشرفت علم، وجود شبهات علیه دین، تغییر نیازهای روز جامعه و همچنین به وجود آمدن پرسش های جدید ضرورت تخصص گرایی در رشته های مختلف حوزه را بیشتر کرده است.
 وی با بیان این که امروز ما شاهد ایجاد مسائل جدیدی در جامعه اسلامی هستیم که نیازمند پاسخگویی مناسب از سوی متخصصان امرو دینی است، ادامه داد: تقویت رشته های تخصصی در حوزه یک اقدام ارزشمندی است که به طور حتم موجب تحول علمی در این مرکز مهم کشور خواهد شد.
 حجت الاسلام قائمی با بیان این که بالندگی و جهش علمی در حوزه را یک امر انکار ناپذیر دانست و خاطرنشان کرد: نشاط علمی ضرورت بقا و ماندگاری حوزه است که باید از سوی برنامه ریزان اصلی حوزه همواره دنبال شود.
 معاون آموزش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که تنها متمرکز شدن بر دروس عمومی حوزه ما را از رسیدن به عرصه های دیگر علوم دینی باز خواهد داشت، تصریح کرد: توجه به رشته های تخصصی یک فرصت مغتنمی برای گسترش دایره فعالیت های علمی حوزه است.
 استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود همچنین به استقبال طلاب و حوزویان به تحصیل در رشته های تخصصی اشاره کرد و گفت: هم اکنون چندین رشته تخصصی در مدارس علمیه و همچنین مراکز تخصصی حوزوی استان دایر است.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید