مقالات
مؤلف: محمد صادق مزینانی
مؤلف: سید علیرضا صدرحسینی
چکیده: این مسأله که آیا حکومت نهادی دینی یا عرفی است از مهم ترین پرسش ها در اندیشه سیاسی اسلام است. دینی بودن این نهاد به این معنا است که حکومت ها فقط با داشتن مشروعیت دینی از حق اعمال قدرت سیاسی برخوردارند و با نگاه به شرایط و ضوابط شریعت، به دو گونه واجد مشروعیت و فاقد مشروعیت تقسیم می شوند. بدون تردید فرد معصوم از حق حاکمیت الهی برخوردار است و با حضور وی، هیچ فرد دیگری حق شرعی برای در اختیار گرفتن این منصب ندارد. در فقه شیعه، ولایت سیاسی معصومان، به این جهت که پایه و بنیاد اعتبار و مشروعیت حکومت غیرمعصوم به حساب می آید و محدوده اختیاراتش هم براساس دایره ولایت سیاسی معصومین تعریف می شود، از اهمیت برخوردار است. برخی از فقهای پیشین شیعه با وجود ذکر ولایات جزئیه فراوانی برای فقیهان، درباره تصدی امر حکومت توسط فقها سخن نگفته اند؛ علت آن فقط دور از دسترس بودن حکومت برای فقیهان شیعه بوده است و به همین دلیل بزرگ ترین فقیهان شیعه با پیش آمدن فرصت حضور مستقیم در عرصه سیاست، همزمان با ورود عملی به این عرصه به تبیین مبانی نظری ولایت عامه فقیه پرداخته و آن را به عنوان اصلی اجماعی مورد تأکید و اثبات قرار دادند.
مؤلف: محمد باقری
مؤلف: علی ابوالحسنی
مؤلف: علی ابوالحسنی
مؤلف: موسی نجفی
مؤلف: موسی نجفی
مؤلف: محمد باغستانی
مؤلف: محمد باغستانی
مؤلف: محمد کاظم رحمانستایش
مؤلف: محمد کاظم رحمانستایش
مؤلف: بهرام اخوان كاظمى
مؤلف: بهرام اخوان كاظمى
مؤلف: مصطفى جعفر پيشه فرد
مؤلف: مصطفى جعفرپيشه فرد
مؤلف: حسن حضرتى و غلامحسن مقيمى
مؤلف: محمدحسين جمشيدى
مؤلف: حسين جوان آراسته
مؤلف: محمدحسين جمشيدى
مؤلف: حسین جوان آراسته
مؤلف: مصطفى جعفر پيشه فرد
مؤلف: مصطفى جعفر پيشه فرد
مؤلف: احمد مبلغی
مؤلف: مصطفى جعفر پيشه فرد
مؤلف: احمد مبلغی
مؤلف: حبيب الله احمدى
مؤلف: علی رضا ملایی توانی
مؤلف: مصطفى جعفر پيشه
مؤلف: مصطفى جعفر پيشه
مؤلف: علی رضا ملایی توانی